DEVELOPMENT OF TEACHING AND RESEARCH IN PURE MATHEMATICS IN BRAZIL: CURRENT VIEW

Autores

  • Clóvis Pereira clovisps@uol.com.br
    Professor aposentado pelo Departamento de Matemática da UFPR

DOI:

10.47976/RBHM2011v11n2229-44

Palavras-chave:

Teaching and Research in Pure Mathematics, Royal Military Academy, Brazilian universities, FFCL of the USP, FNFi of the University of Brazil, Brazilian mathematical community

Resumo

This article presents an overview on the development of teaching and research in Pure Mathematics in Brazil from 1811 until the year 2010, within the current view. Therefore, the object of study is the discussion of teaching and research in Pure Mathematics in Brazil, comparing the studies and development of the current with what has been done in Pure Mathematics in developing countries. In this work we focus on the first visiting professors who worked in the 1930s and 1940s at the University of São Paulo and the University of Brazil.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...

Referências

AZEVEDO, A. Grothendieck no Brasil. Revista Matemática Universitária, 44, p. 39-42, 2008.

AZEVEDO, A.; COLLI, E.; MELO, S. T. Paulo Ribenboim: seis décadas de matemática. Revista Matemática Universitária, 45, p. 20-43, 2008.

DELIGNE, P. La conjecture de Weil: I. Publications mathématiques de l’I.H.E.S., 43, p. 273-307, 1974.

MEDEIROS, L. A. da J. Trajeto da Matemática no Rio de Janeiro. Ciência e Sociedade, 03/01, CBPF, 2001.

___________. Núcleo Técnico Científico de Matemática da Fundação Getúlio Vargas (1944-1946). Rio de Janeiro: Instituto de Matemática – UFRJ, 2004.

___________. Certos Aspectos da Matemática no Rio de Janeiro. Boletim da SBMAC, 1984.

MEDEIROS, L. A. da J. ; GOMES, A. M. José Abdelhay. Trabalhos de Matemática. Obra Póstuma. Rio de Janeiro: IM/UFRJ, 1996.

PARIKH, C. The Unreal Life of Oscar Zariski. New York: Springer, 2009.

Downloads

Publicado

31-10-2020

Métricas


Visualizações do artigo: 175     PDF downloads: 196

Como Citar

PEREIRA, Clóvis. DEVELOPMENT OF TEACHING AND RESEARCH IN PURE MATHEMATICS IN BRAZIL: CURRENT VIEW. Revista Brasileira de História da Matemática, [s. l.], v. 11, n. 22, p. 29–44, 2020. DOI: 10.47976/RBHM2011v11n2229-44. Disponível em: https://www.rbhm.org.br/index.php/RBHM/article/view/129. Acesso em: 17 maio. 2024.

Edição

Seção

Artigos